اهميت آموزش نيروي انساني سازمانها درجهت دستيابي به اهداف دولت الكترونيك و نيز الزام كاركنان دولت براي يادگيري مهارتهاي كاربري رايانه تا آنجاست كه استفاده از روش آموزش مبتني بر رايانه (COMPUTER BASED TRAINING)(CBT) را ضروري مي سازد. به همين منظور با تلاش شركت داده هاي طلايي و با همكاري و حمايت شوراي عالـــــي اطلاع رساني و دفتـــر امور پژوهشي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، همايش معرفي گواهينامه بين المللي كاربري كامپيوتر (INTERNATIONAL COMPUTER DRIVING LICENCE )ICDL برگزار شد.

در اين همايش كه با هدف بررسي ICDL در ايران، معرفي ويژگيهاي آموزش مبتني بر رايانه و معرفي كامل نرم افزار آموزشي مهارتهاي هفت گانه ICDL همراه بود، نمايندگان ويژه ICT در وزارتخانه ها، سازمانها و استانها و نيز مديران آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي استانها، كليه مديران مراكز IT كشور، اساتيد دانشگاهها و صاحبنظران مسايل IT حضور داشتند.

سخنران نخست اين همايش آقاي عليرضا توكلي، مدير آموزش دفتر همكاريهاي فناوري رياست جمهوري بود كه به بررسي ICDL در ايران و آينده آن پرداخت.

وي در ابتداي سخنان خود نارسايي هاي ICDL در كشورمان و وضعيت آن را در اروپا موردمطالعه و بررسي قرار داده و سخنان خود را چنين آغاز كرد: دلايل نارسايي هاي ICDL در ايران را مي توان در عدم تمركز روشن، بين تربيت كاربر كامپيوتر، عدم فراگيري مهارتهاي فردي براي استفاده از كامپيوتر و استاندارد نبودن آموزشهاي ارائه شده و درنتيجه نبود يك مدرك معتبر دانست.

آقاي توكلي افزود، مهارتهايي كه براساس استفاده از ICDL توسط كاربران كامپيوتر ايجاد مي شود، شامل مهارتهاي اوليه و مهارتهاي ثانويــه است. مهارتهاي اوليه شامل موارد زير مي شود:

- اصول نامه نگاري و گزارش
- جستجو و يافتن اطلاعات
- سازماندهي اطلاعات
- تجزيه و تحليل مطالب
اما مهارتهاي ثانويه شامل: مباني كامپيوتر و فناوري اطلاعات، تايپ و عادت دستها به استفاده از كامپيوتر و زبان انگليسي درحد موردنياز مي باشد.
گواهينامه كاربري كامپيوتر در اروپا
سخنران در بخش ديگري از سخنان خود به تاريخچه ICDL در اروپا اشاره كرد و چنين ادامه داد، در سال 1997 گواهينامه هايي با عنوان گواهينامه كاربري كامپيوتر با هدف مشخص كردن و استاندارد نمودن حداقل سواد كامپيوتــري براي شهروندان اروپايي تدوين و به تدريج در كل اروپا با عنوان ICDL پذيرفته شد. امروز اين گواهينامه ها در خارج از اروپا با عنوان گواهينامه بين المللي كاربري كامپيوتر (ICDL) شناخته مي شود. گفتني است كه تاكنون 30 كشور اروپايي و 70 كشور غيراروپايي و يونسكو اين استانداردها را پذيرفته اند.

ويژگيهاي استاندارد ICDL
آقاي توكلي در ادامه سخنان خود ويژگيهاي استاندارد ICDL را چنين برشمرد:
- هرچه موردنياز كاربران مي باشد در اين استاندارد وجود دارد و از آنچه كه معمولاً مورداستفاده واقع نمي شود پرهيز شده است.
- مستقل از نرم افزار است.
- آموزش آزاد و آزمون به صورت آزمون مهارت است.
- كليه آزمونهاي مهارت در اين استاندارد از آزمونهـــــاي دوم تا هفتم به صورت عملي مي باشد.
اما اهداف مهم گواهينامه بين المللي كاربري را مي توان درموارد زير خلاصه كرد:
ترويج و پرورش سواد كامپيوتري
افزايش سطح دانش فناوري اطلاعات
تعيين و تضمين مهارت كاربران
افزايش بهره وري كاربران در مشاغل مرتبط
بهتر نمودن بازگشت سرمايه گذاري در فناوري اطلاعات
مهياشدن شرايط بهتر براي عضويت همه مردم درجامعه اطلاعاتي خارج از نوع تحصيلات آنها.
تطبيق ICDL با ويژگيهاي كشور
سخنران بر اهميت تطبيق استاندارد ICDL با شرايط و ويژگيهاي كشورمان تاكيد و اقداماتي را كه درجهت اين تطبيق صورت گرفته است را برشمرد وي گفت: اضافه كردن آموزش كلمات و عبارات متداول انگليسي نخستين عمل تطبيقي بوده كه صورت گرفته است. ساير اقدامات تطبيقي عبارتند از:
آموزش نرم افزار لغت نامه و مترجم
آموزش و تاكيد بر مهارت تايپ و سهولت كار با صفحه كليد
به گفته مدير آموزش دفتر همكاريهاي فناوري رياست جمهوري، مراكزي كه تا سال 1382 موفق به دريافت گواهينامه هاي كاربري كامپيوتر در كشور شده اند عبارتند از، دفتر همكاريهاي فناوري (آبان 79)، آموزش و پرورش (1380)، سازمان آمــوزش فني و حرفه اي (1380)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (1380)، سازمان مديـــــريت و برنامه ريزي (1381) بخش خصوصي (1380) و ستاد كل نيروهاي مسلح (1382).
وي ادامه داد، مواد آموزشي و مراكز آزمون در زمينه استاندارد ICDL شامل كتــاب و CD مي شود. كه در زمينه تهيه كتاب مي توان به كانون نشر علوم، ايزايران، سازمان مديريت صنعتي و ديباگران تهران اشاره كرد.

CD اين استاندارد نيز به طوركامل ازسوي شركت داده هاي طلايي دراختيار كاربران قرار مي گيرد. سخنران، مراكز آزمون اين استاندارد در كشور را مجتمع فني تهران وسازمان مديريت صنعتي معرفي كرد.

وي آينده ICDL در ايران را بسيار روشن دانست و اظهار اميدواري كرد كه در آينده نزديك، حدود 5 ميليون كارمند دولت و حدود 10 ميليون دانش آموز در 200 مركز آزمون به آموزش ICDL در كشور بپردازند. طوري كه مدارك ICDL درجهت استخدام ها و مشاغل چه در بخش دولتي و چه بخش خصوصي، بسيار معتبر و كارساز خواهدبود.

سخنران در بخش پاياني سخنان خود به ارائه چند پيشنهاد پرداخت، ازجمله:
ايجاد نمايندگي فعال در ايران براي معرفي و آموزش استاندارد ICDL
فعال شدن نرم افزار آزمون بين المللي
لزوم اخذ مدرك بين المللي براي مربيان
تسريع در ايجاد توسعه شبكه آزمون
طراحي دوره هاي مهارت
طرح وام آموزش درجهت توسعه و آموزش اين استاندارد
گفتني است كه طي دو سال اخير همكاري ميان بخش دولتي و غيردولتي در امر آموزش ICDL ، چشمگير بوده است طوري كه تنها طي سال 82 مبلغ 20 ميليارد تومان صرف آموزش اين استاندارد شده است كه تنها در بخش آموزش و پرورش اين رقم 8 ميليون تومان بوده است.

نرم افزار LMS
آقاي مهندس فرزاد منظرزاده، رئيس هيأت مديره شركت داده هاي طلايي، نيز در اين نشست سخناني ايراد كرد. ايشــــان در ابتدا نرم افزار LMS را معرفي و سپس به دسته بندي و معرفي سيستم هاي مديريت يادگيري پرداختند. به گفته آقاي منظرزاده، LMS نـــــرم افزاري است كه از مديريت يادگيري در يك سازمان پشتيباني مي كند طوري كه نـــــرم افزارهاي (LMS) مديريت ثبت نام كاربران، مديريت كاتالوگ هاي دوره ها، ثبت داده ها از دانش پژوهان و ارائه گزارشهاي آنها به مدير را برعهده دارند.

سخنران افزود، چنانچه بخـــــواهيم دسته بندي از سيستم هاي مديريت يادگيري را ارائه نماييم مي توان آنها را اين گونه دسته بندي كرد:

- آموزش براساس كلاس حضوري
- آموزش از راه دور
- آموزش به صورت ONLINE
- شيوه اي كه مستقل از نوع آموزش است.
اجزاي اصلي سيستم مديريت يادگيري
مديرعامل شركت داده هاي طلايي در بخش ديگري از سخنان خود اجزاي مهم يك سيستم مديريت يادگيري را معرفي و اين اجزا را در موارد زير خلاصه نمودند:

تاليف
مديريت كلاس
مديريت رقابت
ارائه گواهينامه
رايزني
گفت و گو
برد مباحث
مهندس منظرزاده در ادامه اين سخنراني به مزاياي استفاده از روش آموزش مبتني بر رايانه اشاره و آنها را اين گونه برشمردند:
1 - كاهش هزينه در امر آموزش.
2 - نياز كم IT به امكانات.
3 - قابل حمل و قابل استفاده بودن ميان چند نفر.
4 - در ايران روشي شناخته شده و متعارف است.
5 - محدوديت زمانبندي كلاس را ندارد.
6 - به عنوان يك منبع و به صورت معلمي همراه، ماندگار است
7 - استفاده مكرر از آن، هزينه مجدد ندارد.
اين گزارش حاكي است كه بسته كامل اين استاندارد و اطلاعات كامل درباره استاندارد جديد ICDL ازطريق شركت داده هاي طلايي قابل ارائه است.